שיטת טיפול EMDR

EMDR זה ראשי תיבות של Eye Movement Desensitization and Reprocessing. הפירוש בעברית: הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים. EMDR הינה טכניקה אשר מיועדת לסייע לאדם לעבד זיכרונות מטרידים, חרדות, אירועי חיים קשים, טראומות, ולחצים רגשיים.

נקודת ההנחה של טיפול EMDR היא שכאשר חרדות, זיכרונות ואירועים חיים קשים אינם מעובדים כלל או מעובדים בצורה בלתי מספקת, הם גורמים לסימפטומים שונים, תפיסה עצמית שלילית, תגובות רגשיות חזקות והתנהגויות המקשות על האדם לתפקד בחיי היום-יום.

שיטת EMDR מאפשרת הפחתה של החרדות, הלחצים והזיכרונות המטרידים בצורה משמעותית. ניתן לדמות זאת את התהליך לעבודתה של מגרסת מזון. מוחנו קולט מידע רב במהלך היום ומעבד אותו כל העת. אותם זיכרונות מטרידים, אירועי חיים קשים וטראומות, חרדות, ולחצים רגשיים הם כאבני בזלת המונחות על המגרסה ואינן ניתנות לעיבוד. עם הזמן, המגרסה נשחקת ומידע יום-יומי, שבעבר עובד ללא קושי, נשאר “תקוע”. כך ניתן להסביר את הירידה בתפקוד בתחומי חיים שונים ומגוונים. טיפול ב EMDR בא לסייע למגרסת המידע בהקהיה ועיבוד מחדש של אותן “אבני בזלת”. במהלך הטיפול, התנסויות חיוביות וחוויות חדשות של האדם מעובדות וממוזגות לתוך הזיכרון.

EMDR פותחה בארצות הברית באמצע שנות ה- 80 על ידי הפסיכולוגית פרנסין שפירו. זו גישה אינטגרטיבית המשלבת אלמנטים מגישות פסיכולוגיות שונות כמו הדינמית, הקוגניטיבית-התנהגותית והבין-אישית. חלק נכבד מהטיפול מבוסס על כוחותיו הרגשיים של המטופל ועל יכולתו הטבעית לעבד מידע.
EMDR אינה תהליך היפנוזה ! הטיפול נעשה בערנות, מודעות ושליטה מלאות של המטופל.

טיפול ב- EMDR יכול לבוא בפני עצמו, בתוך מהלך טיפול פסיכותראפיה רחב יותר או כטיפול משלים עם מטפל אחר. כמו כן, ניתן להשתמש בגירויים דו צידיים שונים כגון תנועות עיניים, תיפוף על הברכיים, גירוי שמיעתי ועוד.

שיטת EMDR נחקרה ברחבי העולם (הן בישראל) באופן מדעי ועדויות על כך פורסמו בכתבי עת מדעיים. כיום מוכרת השיטה באופן נרחב כטיפול מהשורה הראשונה בטראומה.

לסיכום: שיטת EMDR מסייעת במקרים הבאים:
1. התמודדות עם חרדה ופוביה – פחד קהל, חרדת בחינות, חרדת ביצוע, חרדת נהיגה, פחד מכלבים, פוביה דנטלית, סיוטים חוזרים וכדומה
2. התמודדות עם משברי חיים – בגידה, פרידה, גירושין, פיטורים, אבטלה, טראומת לידה , התקף לב , מחלה כרונית וכדומה
3. שינוי דפוסי התנהגות חוזרים – קשיים בקשרים אינטימיים, התקפי זעם, בחירות שגויות חוזרות, חוסר החלטות, דחיינות וכדומה
4. סילוק מחסומים פנימיים להשגי שיא – שיפור השגים ספורטיביים לפני תחרויות, עם סטודנטים לפני בחינות, לפני מבחן פסיכומטרי, עם אמנים לפני הופעות ולפני אודישנים, בעבודה עם אנשי עסקים לשיפור יכולת הצגת פרזנטציה ומו”מ, חיזוק תחושת ערך לפני בקשת קידום או העלאת שכר וכדומה
5. התמודדות עם אירועים טראומתיים – תקיפה מינית, תקיפה פיזית, תאונת דרכים, פיגוע, אסון טבע, מוות של אדם קרוב וכדומה

המאמר הזה נכתב על-ידי מטפל זיו סופר ונלקח מכאן