טיפול קוגניטיבי התנהגותי בדיכאון

depresion rainדיכאון הוא כיום ההפרעה הרגשית הנפוצה ביותר בעולם. הוא כה נפוץ, עד שקיבל את הכינוי ה"נזלת" של ההפרעות הפסיכיטאריות. אך למרבה הצער, להבדיל מנזלת ,דיכאון יכול להיות קטלני ואף להוביל למעשה אובדני.

החדשות הטובות הן שניתן למגר את הדכאון בעזרת שיטות קוגניטיביות לתרגול עצמי לשיפור מצב הרוח, כותב דיוויד ברנס בספרו "להרגיש טוב". זהו ספר פשוט, קל לקריאה, אשר נותן למי שמעוניין בכך שפע של כלים קוגניטיביים התנהגותיים.
להערכתי במקרה של דיכאון יש לפנות לעזרה של מטפל מקצועי ולא להסתפק בתרגילים עצמיים, אך ללא ספק תרגילים אלה עשויים לסייע מאוד כאשר אדם כבר נמצא בתהליך הטיפולי.

עיקרונות של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בדיכאון הם:
1) כל מצב רוח נוצר על-ידי ההבנה והתפיסה שלך את המציאות. אין כל גורם אחר מלבד "משקפיים" אלו, דרכן אתה מתבונן על המציאות והם צובעים אותה לפי הצבע שלהם.
2) אי לכך הגורם לדיכאון הוא מחשבות שליליות. מחשבות אלה מציפות וצובעות בדכדוך את כל תחומי החיים.
3) מחשבות שליליות מכילות כמעט תמיד עיוותי חשיבה ואינן עומדות במחבן השכל.למעשה עיוותי חשיבה אלה הם הגורם העיקרי לסבל.
4) ניתן להתמודד בצורה יעילה עם מצבי הרוח הדכאוניים באמצעות תרגול דרך חשיבה מציאותית. במחקר שנערך במרכז לטיפול הכרני באוניברסיטת פנסילבניה, עשו השוואה בין מטופלים הסובלים מדיכאון ומטופלים תרופתית (בטופרניל – תרופה ששווה לדברי מחבר הספר לתרופות אנטי-דיכאוניות מודרניות) לבין כאלה, המקבלים טיפול קוגניטיבי-התנהגותי בלבד. המחקר הראה כי טיפול קוגניטיבי הוא יעיל יותר: מטופלים רבים יותר הבריאו ובקצב מהיר יותר.
לסכום: היגשה הקוגניטיבית התנהגותית מציעה שיטת טיפול רבת עוצמה המבוססת על גישה ישירה וריאלית להבנת הרגשות האנושיים.