טיפול EMDR או "חלומות שמורים" …

כשאדם חש רגשות שליליים חוזרים ומפריעים, ניתן לסייע לו באמצעות שיטה מדויקת וחדשנית (בת 25 שנה), שנחקרה רבות והתוצאות הן מהשדה והן מהמחקר פשוט מדהימות –שיטת הקהיה שיטתית על-ידי גירוי בילטרלי (של שתי המיספרות של המוח) או EMDR.

שיטה זו שבמקורה פותחה במיוחד לעבודה עם מצבי פוסט-טראומה, מציעה טיפול קצר מועד ומסייעת להתמודד עם קשת רחבה של בעיות, כגון חרדות, פוביות, משברי חיים, דפוסים התנגותיים לא אדפטיביים ועוד.
על פי שיטה זו מתייחסים לכל סבל כאל תוצאה של חוויה קודמת בעברנו, שלא עברה עיבוד כי הייתה קשה מדי או שאדם היה חסר תמיכה וצעיר מדי על-מנת להתמודד באופן יעיל. כמובן חשוב לשלול מצבים גופניים גרידא שמשפיעים על המצב הנפשי, כמו בעיות הורמונליות למשל.
במקרה כזה בתוך מאגר של זיכרונות שלנו, לצד הזיכרונות הרגילים מופיעים זיכרונות לא מעובדים, שנשמרים במוח בצורה הגולמית שלהם עם כל הרשמים – תמונות, ריחות, רגשות, מחשבות ותחושות גוף. זיכרונות אלו עוברים תהליך קפסולציה. ניתן לדמיין אותם בתוך מאגר הזיכרונות כמעין קפסולות סגורות, שבעת שיש טריגר – אירוע בהווה שמתקשר לאירוע בעבר – המציאות "דופקת" על הדלת של הקפוסלה , היא "נפתחת" ומציפה את האדם באותו זיכרוון או זיכרונות גולמיים. ואז מרגישים בהווה בדיוק כמו שהרגשנו אז וגם לעתים התגובה שלנו היא נראית לצופה מבחוץ מוחצנת וקשה מדי. אך למעשה זו תגובה נורמלית לרצף זיכרונות קשים ולא מעובדים.
ב-EMDR אנחנו תוך מספר מפגשים מאתרים את האירועים המהווים את המקור של מה שמפריע לנו ועושים את העיבוד בתהליך באמצעות חזרה על האירוע בלווי גירוי בילטרלי שהוזכר לעיל.

במהלך העבודה עלולים לעלות עוד ועוד זיכרונות חדשים שזקוקים לעיבוד , כמו בשיר של אהוד מנור "חלומות שמורים":
אי שם עמוק בתוך תוכנו
טמונים קולות וזכרונות
מראות רבים שכבר שכחנו
ספרי פלאים ומנגינות.

ב-EMDR המוח מרפא את עצמו ואם הלא מודע החכם שלנו מציע לנו אי אלו תמונות וזיכרונות – אנחנו עובדים איתם.

התוצאות מפתיעות גם אותי, למרות שאני עובדת הרבה עם שיטה זו והיו לי להערכתי לפחות אלף שעות טיפול EMDR סה"כ במהלך השנים האחרונות.